S druge strane vidimo da
ljudi koji su postali poznati kao naučnici pisajući mnoga dijela bilo da su
posjedovali mišljenja po pitanjima ekonomije, politike, psiholigije,
sociologije i drugih nauka ili u najmanju ruku samo nekim od njih, sigurno je
da su u nekim temama bili upućeniji i jači a u drugim slabiji. I pored ovoga
malo je knjiga koje su pokušale odgovoriti na sve potrebe čovjeka i društva.
Ova izvanredna osobina
može se naći samo u nebeskim knjigama čiji je savršen primjer neiskrivljeni
Kur'an ili u sunetu Poslanikovom čije znanje također obuhvata i znanje Kur'ana.
Međutim Imam Ali čije se srce napojilo sa čistog izvora znjanja Poslanikovog i
Kur'ana uspio je to znanje i pored njegove raznovrsnosti da prezentuje u svojim
govorima. Upravo zbog ovoga Nehdžul-belega objedinjuje takvu sveobuhvatnost u
sebi da muslimani poslije Kur'ana ne mogu naći knjige takve osobine.
·
Govori u Nehdžul-belagi su takve izrazite stilistike da su natjerali najveće književnike arapskog jezika bilo da su muslimani ili nemuslimani, prijetelji ili neprijatelji, na izraze divljenja.
·
Pitanja
filozofije su takva kao da govori veći filozof i od samog Ibn Sine.
·
Irfanski
govori su takvi, misliš da ih izgovara istaknutiji gnostik od Mevlane ili Ibn
Arebija.
·
Epski i
ratni govori su takvi kao da su izašli iz usta vječnog borca za slobodu.
·
Njegovi
moralni savjeti i mudrosti su kao govor jednog zahida koji je potpuno napustio
svijet.
·
Njegova
politička pisma još uvijek zadivljuju političare, zašto da ne kada su najbolja
pravila upravljanja društvom i politike rečena lijepim stilom.
·
Fakihi
istražuju pitanja Božijeg zakona.
·
Psiholozi
izvlače svoje koristi iz nje.
·
Ekonomisti
principe u njoj predočene prihvataju kao svoje glavne smjernice.
·
Teolozi
traže u njoj tumačenje objave.
·
Dok
sociolozi istražuju uzroke i principe spoznaje društva.
Ukratko, od istaknutih osobenosti Nehdžul-belage s kojom se suočavaju
svi njeni čitaoci u prvim trenucima jeste njena sveobuhvatnost i neobična
raznolikost, do te mjere da čovjek ne može vjerovati da jedna ličnost može sve
ove izmjerene lijepe i precizne govore sakupiti u različitim temama, čak šta
više nekada i u potpuno oprečnim. Sigurno je da ovaj posao nije moguć osim
Imamu Aliju čije je srce riznica Božijih tajni i more znanja.
Sada da bi smo bolje
stekli uvida u sveobuhvatnost Nehdžul-belage
ukazat će mo na općenite smjernice tema kojim se Nehdžul-belaga bavi.
Iako je ovaj posao obavljen u nekoliko specijaliziranih knjiga i tom prilikom
izbrojano desetine hiljada tema međutim njene općenite smjernice mogu se
prikazati ukratko na sljedeći način:
1)
Teologija
a)
Tevhid i
atributi Božiji; Božije znanje, mudrost i moći; meleci; određenje itd.
b)
Poslanstvo
i objava; poslanici, imamat i hilafet.
c)
Proživljenje, kaburski azab, posljednje
vrijeme, Rog, Sirat, Obračun, Džehennem i Džennet.
d)
Stvaranje
čovjeka, usavršavanje čovjeka, nagoni i fitret, Ruh, Šejtan, Eđel, smrt.
2)
O Kur’anu
i kur’anskim naukama, razumjevanje i tumačenje ajeta
3)
Savjeti i
mudrosti kao i moralne osobine: strpljenje, hrabrost, bogobojaznost, čednost,
postojanost, uzvišene ambicije, volja, promišljanje i prihvatanje pouke,
sloboda, očišćenje nefsa, pokuđenost srđbe, zabrana hvaljenja, oholjenje, laž,
nepravda, dvoličnost i dr.
4)
Pitanja
Kelama, razuma i filozofije.
5)
Rasprave
irfana i osvjedočenja, o srcu, duhovnom putovanju, sjećanje na Boga,
duhovnosti, pokajanju, traženju oprosta i dovi.
6)
O
pitanjima vjerskih propisa kao što su namaz, post, hadž, džihad, naređivanja
dobra i odvraćanje od zla, zekjat, kamata, zelenaštvo, nedozvoljen imetak,
krađi, sadaki, kaznama, ubistvo, propisi rata, nasljedstvo, svjedočenje,
propisi žena i dr.
7)
O
filozofiji i povodima propisa.
8)
Pitanja
politike a posebno o njegovoj ličnoj politici upravljanja društvom znači upravo
onaj iskreni metod bez prljavih prevara metod od kojeg on nije bio spreman ni
pokoju cijenu da napusti.
9)
Pitanja
društva kao što su smutnje u društvu njeni uzroci i učinci; jedinstvo i
razjedinjenost, i njhovi učinci; dostojanstvo i snaga društva; poniženje i
podjarmljenost društva; osnovni principi pravednosti i jednakost, pitanja
društva svojstvena njegovom vremenu.
10)
Pitanja
prava kao što su uzajamna prava vladara i podanika i druga različita prava koja
postoje u društvu.
11)
Pitanja
vojske kao što su džihad i ratni principi.
12)
O znanju i
njenoj važnosti
13)
Na
području pitanja prirodnih nauka, bića kao što su tajne u njihovom stvaranju,
biljki, nebeskih tijela kao i o mineralima.
14)
O istoriji
Poslanika, s. a. v. a.,
15)
O vjestima
u budućnosti koje je prenjeo od Poslanika, s. a. v. a., kao što su budućnost
Basre, Kufe, smutnji Zendž, diktatorizmu Abdul-Malika, Hadžadža i svršetku
Umeja.
U svakom slučaju, iako su navedene teme opće smjernice
Nehdžul-belage međutim sve njene vrijedne teme se ne mogu ograničiti samo na
njih. Zbog toga još uvijek istraživači čine napore da izvuku iz tekstova sve
suptilinije teme kojom se bavi Nehdžul-belaga.






0 komentari:
Objavi komentar