četvrtak, 7. studenoga 2013.

Sveobuhvatnost Nehdžul-Belage

Osobina Nehdžul-belage koja daruje posebnu vrijednost ovoj knjizi zbog koje su je i nazvali bratom Kur'ana njena je sveobuhvatnost, raznovrsnost i bogastvo tema. Nema sumnje onda kada je Poslanik, s. a. v. a., sebe uporedio sa gradom znanja a Imama Alija, a. s., njenom kapijom da je bilo u značenju da se ljudi okoriste poslanikovim znanjem koje je obuhvatalo znanje Kur'ana i suneta, nakon njegove smrti od Alija, a. s. Sukladno  tome ovo značenje treba da se i manifestira u društvu poslije njegovog preseljenja. Također nema sumnje da znanje Imama Alija i pored toga što treba da se manifestira u društvu također treba  biti  takvo da njegovi savremenici kako učenjaci tako i običan puk bude zadovoljen i da se okoristi njime poslije poznatog poziva upućenog svima “pitajte me prije nego što me izgubite”, jer u suprotnom svako bi mogao narod izazvati ovim pozivom, a sigurno je da učenjaci u svim vremenima ne bi ovakav izazov sa svojim mnoštvom različitih pitanja prošli olahko.
            S druge strane vidimo da ljudi koji su postali poznati kao naučnici pisajući mnoga dijela bilo da su posjedovali mišljenja po pitanjima ekonomije, politike, psiholigije, sociologije i drugih nauka ili u najmanju ruku samo nekim od njih, sigurno je da su u nekim temama bili upućeniji i jači a u drugim slabiji. I pored ovoga malo je knjiga koje su pokušale odgovoriti na sve potrebe čovjeka i društva.
            Ova izvanredna osobina može se naći samo u nebeskim knjigama čiji je savršen primjer neiskrivljeni Kur'an ili u sunetu Poslanikovom čije znanje također obuhvata i znanje Kur'ana. Međutim Imam Ali čije se srce napojilo sa čistog izvora znjanja Poslanikovog i Kur'ana uspio je to znanje i pored njegove raznovrsnosti da prezentuje u svojim govorima. Upravo zbog ovoga Nehdžul-belega objedinjuje takvu sveobuhvatnost u sebi da muslimani poslije Kur'ana ne mogu naći knjige takve osobine.
·         Govori u Nehdžul-belagi su takve izrazite stilistike da su natjerali najveće književnike arapskog jezika bilo da su muslimani ili nemuslimani, prijetelji ili neprijatelji, na izraze divljenja.
·         Pitanja filozofije su takva kao da govori veći filozof i od samog Ibn Sine.
·         Irfanski govori su takvi, misliš da ih izgovara istaknutiji gnostik od Mevlane ili Ibn Arebija.
·         Epski i ratni govori su takvi kao da su izašli iz usta vječnog borca za slobodu.
·         Njegovi moralni savjeti i mudrosti su kao govor jednog zahida koji je potpuno napustio svijet.
·         Njegova politička pisma još uvijek zadivljuju političare, zašto da ne kada su najbolja pravila upravljanja društvom i politike rečena lijepim stilom.
·         Fakihi istražuju pitanja Božijeg zakona.
·         Psiholozi izvlače svoje koristi iz nje.
·         Ekonomisti principe u njoj predočene prihvataju kao svoje glavne smjernice.
·         Teolozi traže u njoj tumačenje objave.
·         Dok sociolozi istražuju uzroke i principe spoznaje društva.
Ukratko, od istaknutih osobenosti Nehdžul-belage s kojom se suočavaju svi njeni čitaoci u prvim trenucima jeste njena sveobuhvatnost i neobična raznolikost, do te mjere da čovjek ne može vjerovati da jedna ličnost može sve ove izmjerene lijepe i precizne govore sakupiti u različitim temama, čak šta više nekada i u potpuno oprečnim. Sigurno je da ovaj posao nije moguć osim Imamu Aliju čije je srce riznica Božijih tajni i more znanja.
           Sada da bi smo bolje stekli uvida u sveobuhvatnost Nehdžul-belage  ukazat će mo na općenite smjernice tema kojim se Nehdžul-belaga bavi. Iako je ovaj posao obavljen u nekoliko specijaliziranih knjiga i tom prilikom izbrojano desetine hiljada tema međutim njene općenite smjernice mogu se prikazati ukratko na sljedeći način:
1)       Teologija
a)      Tevhid i atributi Božiji; Božije znanje, mudrost i moći; meleci; određenje itd.
b)      Poslanstvo i objava; poslanici, imamat i hilafet.
c)       Proživljenje, kaburski azab, posljednje vrijeme, Rog, Sirat, Obračun, Džehennem i Džennet.
d)     Stvaranje čovjeka, usavršavanje čovjeka, nagoni i fitret, Ruh, Šejtan, Eđel, smrt.
2)       O Kur’anu i kur’anskim naukama, razumjevanje i tumačenje ajeta
3)       Savjeti i mudrosti kao i moralne osobine: strpljenje, hrabrost, bogobojaznost, čednost, postojanost, uzvišene ambicije, volja, promišljanje i prihvatanje pouke, sloboda, očišćenje nefsa, pokuđenost srđbe, zabrana hvaljenja, oholjenje, laž, nepravda, dvoličnost i dr.
4)       Pitanja Kelama, razuma i filozofije.
5)       Rasprave irfana i osvjedočenja, o srcu, duhovnom putovanju, sjećanje na Boga, duhovnosti, pokajanju, traženju oprosta i dovi.
6)       O pitanjima vjerskih propisa kao što su namaz, post, hadž, džihad, naređivanja dobra i odvraćanje od zla, zekjat, kamata, zelenaštvo, nedozvoljen imetak, krađi, sadaki, kaznama, ubistvo, propisi rata, nasljedstvo, svjedočenje, propisi žena i dr.
7)       O filozofiji i povodima propisa.
8)       Pitanja politike a posebno o njegovoj ličnoj politici upravljanja društvom znači upravo onaj iskreni metod bez prljavih prevara metod od kojeg on nije bio spreman ni pokoju cijenu da napusti.
9)       Pitanja društva kao što su smutnje u društvu njeni uzroci i učinci; jedinstvo i razjedinjenost, i njhovi učinci; dostojanstvo i snaga društva; poniženje i podjarmljenost društva; osnovni principi pravednosti i jednakost, pitanja društva svojstvena njegovom vremenu.
10)   Pitanja prava kao što su uzajamna prava vladara i podanika i druga različita prava koja postoje u društvu.
11)   Pitanja vojske kao što su džihad i ratni principi.
12)   O znanju i njenoj važnosti
13)   Na području pitanja prirodnih nauka, bića kao što su tajne u njihovom stvaranju, biljki, nebeskih tijela kao i o mineralima.
14)   O istoriji Poslanika, s. a. v. a., 
15)   O vjestima u budućnosti koje je prenjeo od Poslanika, s. a. v. a., kao što su budućnost Basre, Kufe, smutnji Zendž, diktatorizmu Abdul-Malika, Hadžadža i svršetku Umeja.

U svakom slučaju, iako su navedene teme opće smjernice Nehdžul-belage međutim sve njene vrijedne teme se ne mogu ograničiti samo na njih. Zbog toga još uvijek istraživači čine napore da izvuku iz tekstova sve suptilinije teme kojom se bavi Nehdžul-belaga. 

0 komentari:

Objavi komentar